VAN HET BESTUUR
We zijn al weer een eindje op weg in 2019. Het bestuur zit niet stil. De elektrificatie van de spoorlijn Almelo–Mariënberg houdt ons nog steeds bezig. We hadden goede hoop dat de in de Staten van Overijssel met algemene stemmen aangenomen motie van de ChristenUnie zou leiden tot een snelle aanpak. Helaas kwam in januari het bericht dat dat pas in 2026 zou kunnen gaan gebeuren. Daar zijn wij erg ontstemd over. In het laatste kwartaal van 2018 telden wij 29 keer een verstoring of rituitval op de lijn Almelo-Hardenberg. Wij hebben er niet zoveel vertrouwen in dat de drie dieseltreinen tot 2026 voor een betrouwbare dienstverlening kunnen zorgen. Arcadis heeft in opdracht van de provincie een rapport over de elektrificatie uitgebracht waar volgens ons niet van de juiste gegevens is uitgegaan. In het rapport wordt uitgegaan van twee dieseltreinen. Volgens ons lijkt het logischer dat de kosten om drie treinen op de rails te houden hoger zijn dan die van twee. We hebben ook positieve berichten. Op onze oproep voor nieuwe bestuursleden heeft zich Jeroen Haan uit Vroomshoop gemeld. Jeroen is ook actief in de dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk. Op de algemene ledenvergadering in april kan hij benoemd worden. De laatste jaren liet het financieel jaaroverzicht steeds een tekort zien. Voor het eerst kan de penningmeester een positieve mededeling doen. Over 2018 is er een batig saldo. Een behoorlijk aantal mensen heeft meer betaald dan de minimumbijdrage. Op de jaarvergadering in april 2018 was al wel besloten de contributie voor leden met 1 euro te verhogen en voor donateurs met 2 euro. Het is de eerste verhoging sinds 1997! Dat lijkt ons wel acceptabel.
Nedersaksenlijn.
Vorig jaar hebben Maurits Schilt en Vincent de Heus op onze ALV een presentatie gehouden over de mogelijkheden van een spoorverbinding tussen Almelo en Groningen. Inmiddels wordt deze spoorverbinding de Nedersaksenlijn genoemd. Op dinsdagavond 26 februari is er in Ter Apel een symposium. Het symposium wordt ondersteund door de Gemeente Westerwolde, Ondernemers- en handelsvereniging Mercurius, Industriekring Ter Apel en Parkmanagement ’t Heem. Programma: Nedersaksenlijn door Joachim Berends (Bentheimer Eisenbahn AG), podiumdiscussie met drie gedeputeerden Fleur Gräper (Groningen), Henk Brink (Drenthe), Bert Boerman (Overijssel) en verder Friedrich Kethorn (Grafschaft Bentheim), Frans Zoetmulder (HUSA Transportation) en Jan de Wit (RSG Ter Apel). Avondvoorzitter is Marcel Nieuwenweg (RTV Noord).
Plaats: Het Boschhuis, Boslaan 6, 9561 LH Ter Apel. Aanvang 20:00, inloop vanaf 19:30. Na afloop hapje en drankje. Toegang gratis. Zie ook www.nedersaksenlijn.nl
Jaarverslag 2018.
Actief jaar: Het afgelopen jaar is een jaar vol actie geweest. Vrijwel elke week zijn er brieven en e-mails verstuurd naar bestuurders, politieke partijen en diverse organisaties. Van alle acties hebben wij de pers ook op de hoogte gehouden. Het gevolg is dat de pers nu regelmatig bij ons aanklopt om informatie over mogelijke acties en standpunten.
De spoorlijn: De betrouwbaarheid van de uitvoering van de diensten op “onze” spoorlijn Almelo-Hardenberg heeft onze voortdurende aandacht gehad. Concessiehouder Arriva en concessieverlener de provincie Overijssel dachten door het inzetten van een derde dieseltrein van het type Lint de problemen op te lossen. Ook deze derde Lint, een tweedehands uit Limburg, vertoonde vanaf het begin al kuren. We weten dat de monteurs hun uiterste best doen om de treinen op de rails te houden. Zij moeten ook werken aan oud en versleten materieel dat jarenlang ver onder de maximumsnelheid heeft gereden. In het laatste kwartaal van 2018 telden wij 29 verstoringen en rituitval. Vandaar onze actie voor elektrificatie. We waren dan ook erg blij met de motie van de ChristenUnie in juni in de provinciale staten voor elektrificatie. De motie werd met algemene stemmen aangenomen!
Stallen en parkeren: Onze actie voor het verwijderen van de weesfietsen op de stations in Twenterand heeft succes gehad. Daarvoor was een aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening nodig. Dat kostte veel tijd. Met enig inschikken is er nu voor iedere reiziger een plekje voor de fiets. In Vroomshoop heeft de gemeente de stalling verbeterd door het plaatsen van hekken. Eigenlijk een klus voor ProRail maar die liet het afweten. De Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk heeft zich ook voor deze verbetering ingezet. We denken ook dat het parkeren bij de stations aandacht verdient. In Mariënberg is er al een tekort en moet er vaak ook in de omliggende straten geparkeerd worden. In Vroomshoop is het ook niet ideaal. In Vriezenveen zijn de parkeerplaatsen nu regelmatig bezet en moet er op bij Witzand Bouwmaterialen geparkeerd worden.
Treinvervangend vervoer: We hebben in 2018 ook te maken gehad met een week onderhoud van de spoorbaan. Arriva zou voor Trein Vervangend Vervoer zorgen. Dat bleek later vanuit een kantoor van Arriva Touring in Groningen geregeld te zijn. Daar zijn ze minder goed op de hoogte van de plaatselijke situaties. In de praktijk bleek een goede uitvoering van de dienstregeling onmogelijk te zijn. Dat kwam ook doordat in dezelfde week er werd gewerkt aan de Aadorpsweg waardoor de bussen een eind moesten omrijden. Dat was niet goed op elkaar afgestemd. We hebben aan Arriva suggesties ter verbetering gedaan. Arriva is sportief geweest om op onze brief in te gaan en we zijn samen met twee medewerkers op pad geweest om ter plekke te bekijken wat er beter zou kunnen. Dat heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat de halte voor treinvervangend vervoer in Vriezenveen is verplaatst naar de Hammerweg zodat keren langs het kanaal niet meer nodig is.
Nieuwsbrieven: We hebben dit jaar vier nieuwsbrieven uitgebracht in de maanden februari, april,augustus en december. De nieuwsbrieven worden digitaal verspreid. Een aantal leden en donateurs krijgt de brieven nog per post. Dat aantal wordt gelukkig steeds minder. De portokosten bedragen nu al 83 cent, printkosten, papier en envelop niet meegerekend. Voor een donateur moet er bij een jaarlijkse bijdrage van 4 euro al geld bij. Op de jaarvergadering heeft het bestuur mandaat gekregen de bijdragen te verhogen. Met ingang van 2019 wordt de minimum contributie met een euro verhoogd voor leden en met twee euro voor donateurs.
Bestuur: Het bestuur is dit jaar drie keer bijeen geweest. We houden onderling veel contact per e-mail en telefoon. In het komende jaar hopen we toch vaker bijeen te komen. Spijtig was het afscheid van Henk Middag om gezondheidsredenen. Henk heeft jarenlang het secretariaat verzorgd. Het
bestuur bestond het afgelopen jaar uit: Chris de Goede voorzitter, Arie Willigenburg secretaris, Erwin Groenhof penningmeester en Coen Westenberg lid. We hebben een vacature die mogelijk in 2019 wordt ingevuld.
Leden en donateurs in 2018: Het aantal leden: 39. Het aantal donateurs: 20. Het aantal blijft constant. Er waren een paar opzeggingen en er kwamen een paar nieuwe leden bij.
ROCOV: We hebben jarenlang deel uit gemaakt van ROCOV Twente. Dat is het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer Twente. In de loop van 2018 zijn er besprekingen geweest met ROCOV Overijssel (West) om te komen tot een fusie. Dat heeft in december geleid tot de oprichting van de Vereniging ROCOV Overijssel. Reden is ook dat de Regio Twente geen concessieverlener meer is, maar alleen de provincie Overijssel. Wij waren eerder met twee leden vertegenwoordigd. In de nieuwe situatie nog maar met een lid. Wel kunnen we leden afvaardigen naar de werkgroepen. Arie Willigenburg is secretaris van de nieuwe vereniging. Chris de Goede zal aan de werkgroep Spoor deelnemen.
Communicatie: We maken gebruik van een website, een Twitter- en een Facebookaccount. De website wordt door per maand gemiddeld door 300 unieke bezoekers bekeken. Uitschieter was mei met 616 keer. Op Twitter hebben we meer dan 80 volgers. Dat aantal groeit nog steeds. De website en Twitter worden bijgehouden door de secretaris. Facebook wordt matig gebruikt. De voorzitter is de contactpersoon naar de pers als het om direct contact gaat.
Wachtruimten: De proef om de wachtruimten op station Almelo langer open te houden is geslaagd.We hebben nog niet gehoord dat er problemen zijn geweest. In november is de wachtruimte op station Hardenberg in gebruik genomen. Er is nu ook een toiletvoorziening. Deze is in Almelo trouwens moeilijk te vinden. We doen ons best een en ander te laten verbeteren. Voor station Mariënberg hebben wij ook om verbeteringen gevraagd. Daar moet je vooral bij het overstappen behoorlijk lang in de kou wachten. Het stationsgebouw daar is zelden open. We hebben over de wachtruimten en toiletvoorzieningen contact opgenomen met de stationsmanager van NS. Die gaat daar namelijk over. NS is nog steeds eigenaar van de stations.
Station Bergentheim: Het bestuur heeft intensief contact gehad met Plaatselijk Belang Bergentheim over de heropening van het plaatselijke station. De provincie heeft een rapport laten maken, een zgn. quick-scan. Over dat rapport was een embargo ingesteld. Plaatselijk Belang Bergentheim kreeg een week de tijd om er op te reageren. Na het vrijgeven hebben we ook ons commentaar gegeven. U begrijpt de kosten voor heropening zijn te hoog. ProRail stelde erg hoge eisen. Volgens ons is er onvoldoende rekening gehouden met de maatschappelijke belangen. Het openbaar vervoer met de bus is voor Bergentheim slecht geregeld. Een treinstation zou een uitkomst zijn. Mogelijk speelt een rol dat de gemeente Hardenberg ook ambities heeft voor een grootse vernieuwing van het station en de stationsomgeving. Dat schijnt ook door geldgebrek niet optimaal te gaan lukken. ProRail laat het hier afweten.
Petitie: Onze actie voor de spoorverbinding Almelo-Groningen trekt nog steeds de aandacht. De petitie was aan het einde van het jaar door bijna 4000 mensen ondertekend. Inmiddels krijgt de verbinding onder de naam van Nedersaksenlijn ook ruime bekendheid. We gaan onze petitie samen voegen met een andere petitie die grotendeels hetzelfde wil nl. een spoorverbinding van Emmen naar Groningen. Begin 2019 zal er een symposium in Ter Apel over de Nedersaksenlijn gehouden worden. Ondernemers in de gemeente Westerwolde hebben hiervoor het initiatief genomen.L Het zal u niet ontgaan zijn dat we sinds enige tijd een nieuw logo gebruiken. Het is voor ons belangeloos ontworpen door Eldert Prijt uit Zwolle. We krijgen veel positieve reacties over dit logo. We zijn er dan ook erg blij mee.
Petitie.
Heeft u de petitie spoorverbinding Almelo-Groningen al getekend? Zo niet, dan graag. Zo wel, wijs uw familie, vrienden en kennissen hier dan op. Hartelijk dank!
https://spooralmelogroningen.petities.nl/
Meer dan 4000 mensen hebben al getekend!