Wethouder Alwin te Rietstap namens gemeente Hardenberg en Plaatselijk Belang Bergentheim blijven zich inzetten om heropening van het station Bergentheim. Toch lijkt het erop dat de trein voorlopig niet stopt in Bergentheim, blijkt uit een onderzoek van de provincie en gemeente. Door eerdere berichtgeving zijn vragen ontstaan. Vijf vragen voor voorzitter PB Bergentheim Gerrit Slot en wethouder Alwin te Rietstap.
1. Kunnen mensen in de toekomst op de trein stappen in Bergentheim?
Gerrit Slot: “Wat mij betreft is het niet de vraag of, maar wanneer de eerste mensen in de trein kunnen stappen op het station Bergentheim. Het is en blijft de grote wens van Bergentheim dat het station heropend wordt, dat in 1975 volgens ons ten onrechte gesloten is. Wij denken dat het haalbaar en nodig is”. Alwin te Rietstap vult aan: “Helaas blijkt uit het onderzoek dat we samen met de provincie hebben uitgevoerd dat nu onvoldoende aanknopingspunten zijn om station Bergentheim te heropenen. Dat neemt niet weg dat de gemeente zich blijft inzetten om in de toekomst wel een station te realiseren. Wij vinden dat enorm belangrijk voor de leefbaarheid van het dorp”.
2. Waarom is een station belangrijk voor Bergentheim?
“Een station in Bergentheim is belangrijk voor de leefbaarheid van het dorp. Goed openbaar vervoer zorgt ervoor dat inwoners kiezen om hier te blijven wonen of zich hier te vestigen, terwijl zij elders studeren of werken. Wij weten dat er voldoende inwoners zijn die van de trein gebruik maken of gaan maken als er een station komt. Nu is de verleiding om de auto te pakken groter omdat zij eerst naar Mariënberg of Hardenberg moeten reizen. Dat kost veel extra tijd. Wat ons betreft is de huidige busverbinding onder de maat. Ook voor het milieu zou een goed en een breder aanbod van openbaar vervoer beter zijn. Daarvoor is de tijd nu rijp gezien de aandacht van de het landelijke politieke voor duurzaamheid”, zegt de voorzitter van het Plaatselijk Belang.
3. Wat is de reden dat de heropening nu nog niet mogelijk is?
Voordat het station heropend kan worden en dat het mogelijk is om in te passen in de dienstregeling, moet eerst flink geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld dubbelspoor en elektrificatie op het hele traject. Wij denken dat je daarom moet blijven investeren in de Vechtdallijnen. Het doortrekken van deze lijnen richting Groningen biedt wat ons betreft kansen voor de regio en ook ruimte voor extra stations zoals Bergentheim”, aldus Alwin te Rietstap.Gerrit Slot vult aan: “De heropening hoeft volgens ons niet helemaal af te hangen van de realisering van de Nedersaksenlijn of aanleg van dubbelspoor. Wij zien nu ook mogelijkheden of als de geplande elektrificatie van de lijn Almelo-Mariënberg uitgevoerd is”.
4. Wat zijn de plannen om toch een station te realiseren?
De wethouder geeft aan aandacht te blijven vragen bij de provincie, landelijke overheid, vervoerders en ProRail om de bereikbaarheid per trein in deze regio te verbeteren: “Voor de economische ontwikkeling en vitaliteit van deze regio is dat van groot belang. Ook de provincie ziet het belang van een betere bereikbaarheid via het spoor. Het staat in hun coalitieakkoord Samen bouwen aan Overijssel”.
5. Wat voor openbaar vervoer is in Bergentheim beschikbaar?
“Op dit moment is er een busverbinding die onder de maat is, ’s avonds en in het weekend is er geen openbaar vervoer. De heropening van het station zal nog even op zich laten wachten en daarom gaat de gemeente samen met de provincie en het Plaatselijk Belang de mogelijkheden bekijken of het openbaar vervoer in Bergentheim op korte termijn verbeterd kan worden. We blijven in gesprek met elkaar”, zegt Gerrit Slot.Alwin te Rietstap: “We willen onderzoeken of we kunnen starten met een zogenoemde mobiliteitshub, waar onder andere openbaar vervoer, (deel)fiets- en (deel) autovoorzieningen samenkomen en waar in de toekomst ook de trein stopt”.